VD, verksamhetsansvarig karin.peleback@ntf.se 023-70 55 70
Här visas våra senaste pressmeddelanden.
Däckrazzia firar 20 år. Sedan starten har drygt 31 000 bilister fått sina däck undersökta, resultat har kommunicerats till många fler och kunskapen om däcken har ökat. På vissa områden utvecklingen...
Mätningar av cykelhjälmsanvändning visar att vi har långt kvar för att kunna klara målen för 2030. Nu uppmanar NTF både kommunerna och cyklisterna att göra mer. Speciellt viktigt när pendelcyklinge...
Kan man tävla i trafiksäkerhet? Ja, visst kan man det! Mellan den 18 mars och 26 april anordnas #10sekunder för elever i hela Sverige. Tävlingen tar avstamp i det faktum att varannan bilist kör för...
Nästan var sjätte cyklist som skadas allvarligt har cyklat omkull på grund av halka. Om fler ska välja cykel framför andra transportmedel krävs bättre underhåll av cykelbanor. Kommunerna måste ocks...
Yrkestrafiken och företagsbilar som skyltar sitt företagsnamn borde föregå med gott exempel och verka för större hastighetsefterlevnad både i tätort och på landsbygden. Så är dock inte fallet. När ...
Den 31 augusti infördes nya regler för A-traktorer, bland annat finns det nu krav på att använda bälte. För mopedbil har bälteskravet funnits sedan länge, undantaget är om man har hjälm. Nationella...
I september förra året infördes nya regler för elsparkcyklar. Målet var att förbättra framkomligheten, trafiksäkerheten och skapa trygghet för alla de som rör sig på våra gångbanor. Men reglerna är...
Mer än varannan bilist kör för fort utanför skolor. Det visar mätningar utförda av NTF på 20 platser spridda över hela landet. 51 procent av samtliga fordon passerade i en olagligt hög hastighet oc...
Bra, men inte tillräckligt. Det säger forskare vid VTI och NTF om förändringen av trafikförordningen för A-traktorer som regeringen nyligen beslutade om. Också körkortsutbildningen måste göras om, ...
Över 13 000 gående skadas årligen i trafiken och den vanligaste olyckstypen är halkolyckor vintertid. NTF arbetar för att minska antalet fallolyckor och har därför undersökt hur väl snöröjning och ...
Här visas de senaste 7 dagarnas artiklar.
svt.se, mån 9 sep 2024
Under måndagen erbjöds bilister en gratis däckkontroll vid Gävle bro. Syftet är att öka kunskapen om hur vi genom bättre koll på däcken kan öka trafiksäkerheten, minska miljö- och klimatpåverkan samt spara pengar. Däckrazzia, som utförde kontrollerna, är ett samverkansprojekt mellan Energimyndigheten, VTI, Däckbranschens informationsråd, NTF och Bilprovningen. – Vi hjälper bilisterna att kolla däcken – både mönsterdjup och lufttryck. Det är viktigt att ha så bra däck som möjligt nu när vintern närmar sig, säger Lars-Eric Abrahamsson, verksamhetschef på Nationella trafiksäkerhetsförbundet (NTF) i Gävleborg. Har folk koll? – Jag är lite tveksam. Däckmönster möjligtvis – lufttryck inte så mycket. Man förlitar sig på tekniken i bilen som talar om om det fallerar. Vad händer om man har för dåligt tryck i däcken? – Bilen blir svajig – ostadig. Du ökar bränsleförbrukningen och slitaget på däcken. Mer om detta i klippet ovan.
MyNewsdesk SE, mån 9 sep 2024
Däckkollen genomförs i olika delar av landet Däckkollen är frivillig och genomförs i augusti och september i anslutning till Polisens trafikkontroller eller på servicestationer där bilister tankar eller laddar sina bilar. I år sker Däckkollen i Göteborg, Skaraborg, Östergötland, Västmanland, Gävleborg och i Västernorrland. Bilagor: Rapport med resultat från Däckkollen 2023 samt trender utifrån resultat från tidigare år. Tips för att ha koll på sina däck och underlag om energimärkning, däcktryck, mönsterdjup och vinterdäck på sommaren. För mer information, kontakta: Lars-Erik Abrahamsson, NTF, lars-eric.abrahamsson@ntf.se, 070-313 40 14
Östersunds-Posten, lör 7 sep 2024
När jag passerar personer som går med eller utan rollator så använder jag alltid ringklockan. Det gäller även om jag råkar passera en annan cyklist. När jag blir passerad av en annan cyklist så är det nästan aldrig som den personen använder ringklockan! Visa hänsyn och skapa en positiv trafikmiljö! Per Söderberg, f d ordförande i trafiksäkerhetskommittén i Östersund och NTF Jämtland Veckan i Östersund
Bilprovningen, fre 6 sep 2024
Just nu pågår Däckkollen längsmed vägar och servicestationer för att öka bilisters kunskaper om däck. Bilprovningen är en av många aktörer som ligger bakom kampanjen. Hur mår dina däck? Här delar vi med oss av några tips. Däckrazzia, som firar 20 år, är en samverkan mellan Energimyndigheten, VTI, Däckbranschens informationsråd, NTF och Bilprovningen. Syftet är att öka kunskapen och påminna om bilistens ansvar att hålla koll på sina däck. Däckkollen, som Däckrazzias däckkontroll längs vägarna numera kallas, genomförs i år i Västernorrland, Göteborg, Skaraborg, Västmanland, Östergötland och Gävleborg, Kontrollen är frivillig och föraren erbjuds att få bilens däck undersökta. Här är några tips och råd för att du ska kunna hålla bra koll på dina däck.
Helagotland, fre 6 sep 2024
Nyheter24, fre 6 sep 2024
Då kanske många tänker att man inte kan tilldelas böter, men där tar man i så fall fel. Böter kan trots det utdelas, beroende på vad som inträffat och vad du anses ha haft för roll i en eventuell olycka. Undantaget för om du kan tilldelas böter är om du anses ha agerat vårdslöst i trafiken och på så sätt utsatt andra för fara. NTF skriver på sin hemsida "Du kan alltså inte bli bötfälld för att du går mot rött. Däremot skulle du kunna dömas till penningböter enligt ansvarsbestämmelserna i trafikförordningen, till exempel för vårdslöshet i trafik". MISSA INTE: Får man köra om på höger sida? Så säger lagen
Nyheter24, tor 5 sep 2024
Man får maximalt skjutsa en passagerare på mopeden, och passageraren måste precis som föraren bära hjälm. Läs mer: Så bra är nya elektriska Volvo EX90: Vi har provkört Får man skjutsa på moped klass II? Reglerna för moped klass II är något mer komplexa, och mer ålderdomliga. För att skjutsning på en klass II-moped ska vara tillåten måste mopeden enligt NTF vara försedd med en för detta avsedd sittplats. Annars gäller att mopeden måste vara försedd med lämpliga säten för att skjutsa på, samt ett effektivt skydd mot hjulekrarna. På en klass II-moped får man skjutsa ett barn under 10 år. Om föraren har fyllt 18 år är det även tillåtet att skjutsa två barn som är yngre än 6 år. Passagerare på en klass II-moped som har fyllt 7 år ska bära skyddshjälm, medan yngre passagerare får använda annat lämpligt huvudskydd.
Förmiddag i P4 Kalmar, tor 5 sep 2024
Man ska ta det lugnt. Brukar du ta det lugnt på vägarna? Ja. Här har vi två tjejer till som också ska vara med. Helga Wingheim. Vad har du fått lära dig hittills idag? Att stanna och att hålla på med saker två samtidigt. Varför är det viktigt att lära sig? Så man kan hitta rätt balans. Det är ju en TF som håller i den här dagen. Ida Anderberg. Hur skulle du säga att ni barn är ute i trafiken när ni cyklar? Jag skulle säga att jag är ganska försiktig och jag cyklar aldrig på stora vägen själv. Jag vet inte om resten av dem. I solskenet så skiner det in vit. Ja, är den röd eller rosa? Röd tror jag.
Nyheter24, tis 3 sep 2024
Läs mer: Får man köra om på höger sida? Så säger lagen Så bör föräldrar agera Att många av de vanligaste bilbarnstolarna på marknaden utsätts för ett säljstopp kan framstå som oroväckande för ägare av en sådan. Som förälder kan man också undra hur man bör agera, inte minst då det handlar om att de äldre stolarna inte möter de senaste säkerhetskraven. Enligt Nationella trafiksäkerhetsförbundet (NTF) finns det emellertid ingen anledning att oroa sig. UN R.129 är förvisso en nyare standard, men det betyder enligt NTF inte att UN R.44-stolarna är osäkra. Bilbarnstolar av UN R.44-standard är godkända att användas under hela sin livslängd, som enligt svenska rekommendationer ligger på 10 år. Som förälder är det alltså helt okej att fortsätta att köra sitt barn i en UN R.44-stol. Läs mer: Hur snabbt får en brandbil köra?
Motorförarens Helnykterhetsförbund MHF, tis 3 sep 2024
Trafikdax Sommarstudio sänder denna gång från vackra Hajstorp vid Göta Kanal. På plats har vi Petra Hansson från NTF, som delar med sig av viktig information om bilbarnstolar. Vi får även ett samtal med Anette Fagerholm-Ahlholm, förbundsordförande för MHF, samt en intervju med, Thomas Johansson, vår lotteriansvariga för MHFs lotteri "En chans på tusen". Vi gästas också av Lars Olov Sjöström, expert på trafiksäkerhet. Som alltid bjuder vi på intressanta samtal med motorentusiaster, intressanta återblickar från Trafikdax, och givetvis härlig musik från Bo Frid.
Folkbladet, tis 3 sep 2024